JLT Mobile Computers redovisar utveckling av försäljningsvolym första kvartalet 2020 och finansiell ställning per 31 mars

Växjö, Sverige, 7:e april, 2020   * * *   Styrelsen för JLT Mobile Computers, ledande leverantör av stryktåliga datorer för krävande miljöer, har beslutat att offentliggöra preliminära uppgifter beträffande försäljningsvolym och finansiell ställning för första kvartalet 2020 som en följd av osäkerheten kring Covid-19.

Preliminärt uppgår orderingången i första kvartalet till 29 MSEK (31) och faktureringen till 27 MSEK (37). Utgående orderstock uppgår till 14 MSEK (18).

Den globala marknadsnedgången i finansiella instrument har under första kvartalet träffat JLT:s finansiella placeringar men bedöms balanseras av att tillgodohavanden i USD stärkts mot SEK. Den sammanlagda utgående nettokassan uppgår till 50 MSEK, var av 19 MSEK är placerad i diskretionär förvaltning med en aktieexponering på maximalt 20 procent. Resterande är banktillgodohavandena, huvudsakligen i SEK och USD. Den absoluta merparten av tillgångarna är likvid. Inga räntebärande skulder föreligger.

Nettokassan om 50 MSEK motsvarar i princip företagets totala rörelsekostnader, exklusive kostnad sålda varor för 2019.

Denna information är sådan information som JLT Mobile Computers AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7:e april 2020 klockan 08:05.